Dete je poput sunđera koji upija sve oko sebe. Vaspitači i učitelji preuzmaju odgovornost i od njih se očekuje da tokom osetljivog razdoblja deteta utiču na njega.
Posmatranjem utvrđujemo detetove potrebe.
Dete se uči odgovarajućim ponašanjima.
Radni instinkt je izraženiji odnosno snažniji ukoliko postoji sloboda izbora, disciplina i odgovarajući red unutar detetovog okruženja.
Posredstvom materijala detetu treba omogućiti razvoj samostalnosti.
Vežbanjem tišine dete uspeva da dostigne svoj unutrašnji miri tako se na diskretan način razvija njegova aktivnost.
Rad s materijalima podešen je tako da dete samo zapazi i ispravi grešku.
Mlađa deca uče od svojih starijih prijatelja u igri i učenju.
Novi se sadržaji uče kroz tri nivoa:
-Povezivanjem smislenosti s određenim ponašanjem
-Ponovnim upoznavanjem s imenovanim objektima
-Ponavljanjem povezivanja objekata sa određenim ponašanjem
Osnovne karakteristike Montesori materijala su sledeće:
– Svaki materijal ima svoje fiksno mesto u prostoriji vrtića – smisao za red se razvija od malih nogu i on je temelj za kvalitetan proces učenja. Strogim se redom kreira stabilna okolina u kojoj se dete lako orijentiše i time neutralizuje strah od novog.
– Kontrola greške – dete može samo kontrolisati da li je pronašlo ispravno rešenje.
– „Specifično pripremljeno okruženje“ – dete tačno zna šta ima na raspolaganju tako da samo može planirati svoje aktivnosti.
– Jedan primerak svakog materijala – pospešuje proces socijalizacije jer se deca moraju dogovoriti ko će uzeti koji materijal ili će ga ipak zajedno koristiti.
Sve materijale možemo grupisati u pet osnovnih grupa:
– Kosmički materijali
– Senzorni materijali
– Praktični materijali
– Matematički materijali
-Jezički materijali